Amy@Takdir Dan Waktu..

picture comments

Khamis, 14 Julai 2011

Terima Kasih Abah...

 Setelah menyambut Hari Ibu..kini tiba pula giliran mengenang Jasa seorang bapa.Bagi aku sambutan Hari bapa nie agak kurang meriah dan tak lah sesemangat macam menyambut hari Ibu..aku pun tak tau kenapa..? Mungkin kasih Ibu nie lebih kot dari seorang bapa...Eem..tapi tak jugak..walaupun aku sedar akan sabda Nabi bahwa kita patut menghormati ibu  lebih dari bapa kit..namun aku tetap tidak dapat menafikan akan pengorbanan seorang bapa yg lebih lancar lidah Aku nie menyebut dengan panggilan Abah.
    Jika di kenang akan segala pergorbanannya dari mula nama aku di daftarkan kat JPN ( Jabatan Pendaftaran Negara)..confirm aku tak dapat nak ingat semua detik detik yg berlaku antara Abah dan Aku...cuma kalau nak dikenang sepintas lalu adelah beberapa peristiwe yg masih segar dalam ingatan..terutamanya semasa zaman sekolah dulu lah...Ingat lagi....Tiap pagi sebelum ke sekolah aku akan ketok pintu bilik abah..dengan menadah tangan ..mintak duit belanja 50 sen....Wajah abah menunggu aku dengan Vespa usang yg enjinnya 2km .dah dapat didengar. dari dalam kelas...dengan wajah yang penuh senyuman walaupun dalam keletihan...di depan pintu Sekolah Rendah Kebangsaan Laksamana Kota Tinggi.
Bila Lonceng berbunyi..Aku akan berlari menuju ke arah tempat duduk kat depan motor sambil berdiri tegak di celah kelengkang Abah sambil memegang handle motor..di sebelah petang nya pulak..Abah korbankan lagi masanya..menghantar aku ke sekolah agama...demi menunaikan tanggungjawabnya sebagai seorang Bapa yg juga menekankan pendidikan Agama
    Di Sebelah malamnya setelah "menyetan" dengan rakan sebaya ..abah akan mengajar aku mengaji dan ketika itu jugak lah dia ada masanya Abah akan bertekak dgn Mak..disebabkan Mak yg akan menyebelahi aku tiap kali aku di pukul dgn rotan halus..gara gara lembap sgt.. Teringat jugak saat Aku menangis dalam bilik air hampir 2 jam . ..sebab takut nak bukak balutan sunat...Akhirnya Abah jugaklah  yg bukakkan .. sambil bagi aku kata kata semangat..." Kau anak lelaki..mane bole nangis..kena Kuat..!.".itulah antara dialong Abah yg paling segar dalam ingatan...Zaman sekolah aku memang agak nakal..di sebabkan pengarauh kawan2..ada jugak sekali dua aku di hukum ..dan Abahlah yang akan ke sekolah berjumpa dengan pengetua..menelan segala cerita duka untuknya..
Bukan setakat itu sahaja ..Setelah mendirikan rumahtangga pun..Abah masih sanggup berkorban menyelesaikan pelbagai bagai dugaan dan muhsibah yg aku alami...tanpa sedikitpun mengungkit maupun meminta balasan..terlalu banyak janji janji yang masih belum dapat aku tunaikan...kepada  insan yang ku gelar Abah ..Terima Kasih AbaH.( A.Rahim Bin Mohammad).hanya Sepotong Doa yang mampu Anakmu berikan  sempena Hari Bapa yang tentunya amat berharga bagi mereka yang masih mengenang erti Pengorbanan Insan sepertimu..Hanya Allah yang dapat membalas dgn kebaikkan setiap apa jua yang telah Abah berikan kpd Aku selama ini..

Ya Allah,
Berilah Abah balasan yang sebaik-baiknya, atas didikan Abah padaku dan Pahala yang besar atas
kesayangan yang Abah limpahkan padaku,peliharalahAbah sebagaimana Abah memeliharaku.
Ya Allah,
Apa saja gangguan yang telah Abah rasakan atau kesusahan yang Abah deritakan kerana aku atau hilangnya sesuatu hak Abah kerana perbuatanku jadikanlah itu semua penyebab susutnya dosa-dosa Abah danbertambahnya pahala kebaikan Abah dengan perkenan-Mu ya Allah hanya Engkaulah yang berhak membalas kejahatan dengan kebaikan berlipat ganda.
Ya Allah,
Bila magfirah-Mu telah mencapai Abah sebelumku, Izinkanlah Abah memberi syafa'at untukku. Tetapi jika sebaliknya, maka izinkanlah aku memberi syafa'at untuk Abah,sehingga kami semua berkumpul bersama dengan santunan-Mu di tempat kediaman yang dinaungi kemulian-Mu, ampunan-Mu serta rahmat-Mu... . 


Amin Ya Rabbul Alamin..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan